روانشناسی رنگ ها، تاثیر رنگ در بسته بندی (بخش دوم)

روانشناسی رنگ ها، تاثیر رنگ در بسته بندی

روانشناسی رنگ ها، تاثیر رنگ در بسته بندی (بخش دوم)

روانشناسی رنگ ها، تاثیر رنگ در بسته بندی (بخش دوم) 2560 1706 گروه جعبه سازی دیباکس

در بخش اول این مقاله در ارتباط با اینکه رنگ های بسته بندی چه طور بر بازاریابی شما تاثیر می گذارند؟
و اینکه چگونه رنگ‌های مناسب بسته‌بندی خود را انتخاب کنیم؟ صحبت کردیم، حال می خواهیم به موضوع روانشناسی رنگ ها در بسته بندی بپردازیم.

روانشناسی رنگ ها در بسته بندی

رنگ های مختلف رفتار و احساسات انسان را از راه های متعددی تحت تاثیر قرار می دهند.
واکنش یک فرد به یک رنگ خاص به طور غیر ارادی تحریک می‌شود و توسط روان‌شناسی به سمت خاصی هدایت می‌شود.
برای مثال، رنگ های روشن از جدی بودن بسته بندی می کاهند، رنگ مشکی به بسته بندی ظرافت می بخشد،
خاکستری یا قهوه ای بسته بندی را محافظه کارانه و یا مردانه جلوه می دهد، صورتی بسته بندی را زنانه جلوه میدهد،
در حالی که رنگ قرمز توجه را به خود جلب می کند.

همچنین تناژ و طیف های مختلف یک رنگ نیز نقش مهمی ایفا می کنند. آنها تصمیم میگیرند که یک رنگ روشن یا تیره چه معنا و مفهومی داشته باشند.

باهم نگاهی به رنگ های محبوب و تاثیر آنها بر کسب کار می اندازیم.

 

بد نیست مقاله مربوط به اصول طراحی بسته بندی را نیز مطالعه کنید.

 

سفید

سفید رنگی است که در بسته بندی ها برای نشان دادن سادگی، ایمن بودن و سنتی بودن کالا به کار می رود.
به عنوان نمونه، اپل همشه برای نشان دادن سادگی دستگاهایش ازین رنگ استفاده می کند و اغلب اوقات تمام بسته بندی ها آی فون ها و آی پد هایش سفید هستند.
سفید اغلب با رنگ های دیگر ترکیب می شود تا ادراک را تغییر داده و یا افزایش دهد.

ایرپاد - روانشناسی رنگ ها در بسته بندی

سیاه

  • ویژگی ها : دلفریبی، اقتدار، نفوذ
  • برند ها : Zara, Coach

به طور کلی از رنگ مشکی برای محصولات رده بالا استفاده می شود و این رنگ حس لوکس بودن را منتقل می کند.
ظرافت و کلاس را القا می کند. مانند سفید یا خاکستری، سیاه نیز می تواند با سایر رنگ ها ترکیب شده و بُلدتر شود.
طلاکوب و نقره کوب روی بسته بندی سیاه مات جلوه ای فوق العاده ایجاد می کنند.

زارا - روانشناسی رنگ ها در بسته بندی

آبی

  • ویژگی ها : قدرت، صداقت، اعتماد به نفس، هماهنگی، آرامش
  • برند ها : Renu, Gillette, Pepsi

وقتی صحبت از بسته بندی می شود، صرف نظر از سن یا جنسیت مشتری بالقوه،
آبی یکی از ایمن ترین رنگ ها برای انتخاب است.
از یک منظر دیگر آبی به خاطر همگانی بودن و اطمینان بخشی بیش از حدش رنگی حوصله سر بر است.
قبل ازینکه  بخواهید از رنگ آبی استفاده کنید باید مشتریان بلقوه خود را در نظر بگیرید.
انتخاب تناژ مناسب رنگ آبی می تواند به شما امکان دهد تا یک بازار خاص را هدف بگیرید.
به طور کلی، آبی تیره تر برای مخاطبان مسن جذابیت بیشتری دارد،
در حالی که آبی روشن تر یا پر جنب و جوش تر برای مشتریان جوان مناسب تر است.

 

ژیلت - روانشناسی رنگ ها در بسته بندی

قرمز

رنگ قرمز می تواند کاربرد های زیادی داشته باشه. این به طیف رنگ قرمزی که انتخاب می کنید بستگی دارد.
رنگ های قرمز تیره بیشتر برای کلا های حرفه ای و لاکچری استفاده می شوند در حالی که طیف روشن تر این رنگ
برای محصولاتی که ماهیتی پر جنب و جوش دارند استفاده می شود اما می توان فکر کرد که ارزش کمتری دارند.
اغلب اوقات استفاده از تزیینات طلایی یا نقره ای می تواند ارزش درک شده از محصول را بالا ببرد.

کوکا کولا - روانشناسی رنگ ها در بسته بندی

 

سبز

  • ویژگی ها : امنیت، رشد، هارمونی
  • برند ها : Subway, Green Tea

سبز یک رنگ اصلی برای محصولات ارگانیک سازگار با محیط زیست، طبیعی و سالم بوده است.
مانند رنگ قرمز تناژ تیره این رنگ برای محصولات اغلب برای محصولات لوکس تر استفاده می شود،
در حالی که تناژ های روشن تر آن برای محصولاتی که در ارتباط با ایمنی و یا تغذیه هستند استفاده می شود.

چای سبز - روانشناسی رنگ ها در بسته بندی

نارنجی

روانشناسی، نارنجی را با اکتشاف، برونگرایی، اعتماد به نفس و خوش بینی مرتبط می داند.
با این حال طیف های مختلف این رنگ هر کدام معنای جدا گانه ای دارند.
کار کردن با این رنگ، دشوار است اما اگر به صورت صحیح از آن استفاده شود،
باعث ایجاد شگفتی برای برند شما خواهد بود.

فانتا - روانشناسی رنگ ها در بسته بندی

زرد

بسته بندی، رنگ زرد نشانگر اصالت، نوآوری و سرگرمی است.
معمولا بازار هدف بسته بندی های زرد رنگ کودکان و نوجوانان می باشند.
این رنگ یک گزینه عالی برای محصولاتی است که هدف آنها خوشحال کردن مردم است.

 

لوگو - روانشناسی رنگ ها در بسته بندی

فیروزه ای

  • ویژگی ها : آرامش، وضوح، پاکیزگی
  • برند ها : Tiffany

فیروزه ای یک رنگ آرامش بخش است.
روشنی تفکر را منتقل می‌کند.
فیروزه‌ای، یک انتخاب رنگ عالی برای محصولات مرتبط با سلامتی و یا حتی محصولات تمیز کننده است،
 زیرا نماد تمیزی و خلوص است، بدون اینکه بیش از حد استریل کننده به نظر برسد.

تیفانی - روانشناسی رنگ ها در بسته بندی

بنفش

  • ویژگی ها : افراط ، لاکچری ، معنویت
  • برند ها : Cadbury, Hallmark

بنفش توسط برند های مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که خرید آنها بیشتر  افراط است تا ضرورت.
محصولات جامع و کل نگر نیز از رنگ بنفش برای بسته بندی خود استفاده می کنند چرا که این رنگ،
با فردیت و خیال پردازی در ارتباط است.
استفاده از رنگ طلایی و یا نقره ای در بسته بندی بنفش می تواند،
احساس منحصر به فرد بودن و کیفیت استثنایی محصول را القاء کند.

شکلات کدبری - روانشناسی رنگ ها رد بسته بندی

صورتی

صورتی یک رنگ صلح آمیز و آرامش بخش است. با همدلی، اخلاص و زیبایی همراه است.
تناژ روشن این رنگ به طور کلی در محصولاتی که برای استفاده خانمها است، به کار برده می شود.
در حالی که تناژ تیره آن و یا ترکیب رنگ صورتی با رنگ های تیره تر نشان دهنده قدرت و کمال است.
صورتی مات یا تیره افراد بزرگ سال را جذب می کند اما صورتی روشن نوجوانان و افراد کم سن و سال را.

 

بسته بدی باربی - روانشناسی رنگ ها در بسته بندی

بسته بندی رنگ بر اساس صنعت به زودی….

منبیع : bizongo.com

طولانی ترین شب سال را با پک هدیه شب یلدا، ماندگار کنید.

اطلاعات بیشتر